Teraz w FlyStore.pl  RATY 0%  tylko do 30.04.24! Sprawdź szczegóły 

10 najczęstszych błędów, które popełniają operatorzy Mavica Pro 0
10 najczęstszych błędów, które popełniają operatorzy Mavica Pro

 

 

 

 

 

 

 

10 najczęstszych błędów, które popełniają operatorzy Mavica Pro



Niezależnie od tego czy jesteśmy doświadczonymi operatorami drona, czy też jesteśmy początkujący, błędy mogą przytrafić się każdemu z nas.  Aby uchronić Was przed popełnieniem tych, które operatorzy dronów popełniają najczęściej, postanowiliśmy dla Was krótko je opisać. Za przykład posłużył nam jeden z najbardziej popularnych modeli dronów w ostatnim czasie, mianowicie Mavic Pro. Mamy nadzieję, że po przeczytaniu naszego artykułu uda się Wam ustrzec przed najpowszechniejszymi błędami.

 

1. Założenie, że systemy wizyjne są aktywne bez przerwy

Mavic jest wyposażony w 5 kamer, z których 4 składają się na dolny i przedni system wizyjny. Dolny jest także znany jako VPS (Vision Positioning System) i spełnia on rolę w stabilizacji drona kiedy znajduje się na wysokości 13 metrów. Przedni system z kolei umożliwia omijanie przeszkód, niezależnie czy lecimy w trybie ręcznego sterowania czy też wybraliśmy opcję automatycznego powrotu Return to Home.

Te systemy są bardzo przydatne, ale nie uchronią Was w pełni od potencjalnych wypadków, zwłaszcza w warunkach słabego oświetlenia. Oświetlenie jest kluczową kwestią dla działania tych systemów, co oznacza, że przy niedostatecznym świetle nie będą funkcjonowały. Poza tym obydwa systemy wizyjne nie będą też funkcjonowały w trybie sportowym.

Jest kilka sposobów żeby sprawdzić, czy systemy wizyjne są aktywne czy nie. Pierwszym jest lampka LED z tyłu drona, nazywana wskaźnikiem statusu urządzenia (Aircraft Status Indicator). Kiedy systemy wizyjne są nieaktywne lampka będzie migała zielonym światłem przy włączonym systemie GPS, lub migała żółtym kiedy GPS jest wyłączony. Kolejnym sposobem jest aplikacja DJI GO 4, która bezpośrednio informuje nas czy systemy wizyjne są aktywne. Jeśli ikonka czujnika w lewym górnym rogu wyświetla się na czerwono, oznacza to, że aktualnie są one nieaktywne.

 

 

2. Założenie, że przedni system wizyjny wykrywa wszystkie przeszkody.

 


Przedni system wizyjny nie zawsze jest w stanie wykryć wszystkich przeszkód, zwłaszcza bardzo cienkich obiektów, np. kable, linie wysokiego napięcia, cienkie gałęzie drzew, itp., a także przezroczystych powierzchni, jak szyby, ekrany dźwiękoszczelne, itp. Pomimo, że w większości przypadków system omijania przeszkód jest w stanie z powodzeniem uchronić Twojego drona przed wypadkiem, dobrze jest mimo wszystko samemu kontrolować sytuację.
 

3. Pozostawianie osłonki na gimbal w czasie lotu.


Na początku wyjaśnijmy kwestię terminologii jeżeli chodzi o osłonki na gimbal, ponieważ w przypadku Mavica Pro są tutaj dwie części, które mają za zadanie go chronić. Pierwsza z nich to właśnie część, którą nazywamy osłonką (Gimbal Cover). Wyglądem przypomina ona kask astronauty, jest bowiem przezroczysta i okrągła. Jej zadaniem jest chronić zarówno gimbal jak i kamerę przed uszkodzeniami mechanicznymi. Druga część to zacisk (Gimbal Clamp), dzięki któremu możemy nieruchomo przymocować gimbal, co będzie zabezpieczało go w transporcie.



 

Pozostawienie osłonki na gimbal w czasie lotu nie koniecznie jest błędem, wszystko zależy od tego jak i gdzie zamierzamy latać dronem, a także jaki jest nasz cel. Osłonka zapewni duże bezpieczeństwo gimbalowi i kamerze, chroniąc od takich czynników jak kurz czy woda. W razie gdy zdarzy Wam się wlecieć w gąszcz korony drzewa, uchroni ona przed mechanicznymi zniszczeniami. Także jeśli zamierzacie latać w trybie sportowym, warto jest pozostawić osłonkę, nie wypłynie ona w tym przypadku na jakość lotu czy nagrania.

Jeżeli jednak zależy Wam przede wszystkim na jakości nagrania, lepiej jest usunąć osłonkę. Może ona czasami powodować rozmycia czy odbijać światło. W razie kiedy nawet minimalnie się zabrudzi, na Waszych ujęciach mogą być także widoczne plamy czy inne niedoskonałości.

Tak jak wspominaliśmy, wszystko zależy od tego jaki jest Wasz cel. Jeżeli obawiacie się o bezpieczeństwo kamery i gimbala, osłonkęlepiej jest pozostawić, jeżeli jednak najważniejsze dla Was są idealnie czyste i superostre ujęcia, osłonkę koniecznie powinniście zdjąć.

 

4. Pozostawianie zacisku na gimbal w czasie lotu.


 

Zawsze pamiętajcie o tym, żeby zdjąć zacisk na gimbal przed startem i założyć go ponownie po zakończeniu lotu. Na dzień dzisiejszy Mavic Pro osiąga najkrótszy czas konfiguracji i przygotowania do lotu spośród wszystkich modeli DJI, dlatego też łatwo zapomnieć w takich szczegółach jak zacisk na gimbal. Jest to jednak niezmiernie ważne, ponieważ kiedy nie zostanie on w porę usunięty po włączeniu zasilania, silniki gimbala nie będą w stanie go zainicjalizować. Wówczas w aplikacji DJI GO, a konkretnie na pasku statusu urządzenia pojawi się ostrzeżenie.  Jeżeli taka sytuacja będzie zdarzała się regularnie, silniki gimbala zostaną poważnie osłabione, a to bezpośrednio przełoży się na żywotność naszego gimbala.
Jeżeli natomiast zapomnicie nałożyć zacisk na gimbala po zakończeniu lotu, będzie on kręcił się bezwiednie w czasie przenoszenia czy transportowania drona, bardzo łatwo wówczas o mechaniczne uszkodzenie go.  


 

 

5. Latanie w niesprzyjających warunkach
 

 

 Poniżej sporządziliśmy listę konkretnych okoliczności, w których radzimy Wam zupełnie powstrzymać się od latania dronem:

  • Zła pogoda, przede wszystkim silny wiatr (przekraczający 35 km/h), opady śniegu, deszczu, a także mgła.
  • Zamknięte przestrzenie. Budowle, w których użyty został metal, nawet jeżeli są naprawdę duże i wysokie, mogą oddziaływać na kompas i GPS w naszym dronie, znacząco zaburzając ich pracę i pośrednio prowadząc do wypadków.
  • Przeszkody, takie jak tłum, linie wysokiego napięcia w okolicy, wysokie drzewa, itp.
  • Tereny gdzie występuje silne pole magnetyczne, np. okolice stacji radiowych czy wież telewizyjnych bądź radiowych.
  • Działanie baterii jest ściśle związane z panującymi warunkami, np. temperatura czy ciśnienie. Latając na dużych wysokościach, np. przekraczających 6000m n.p.m., należy pamiętać, że wydajność baterii będzie o wiele słabsza. Podobnie rzecz się ma kiedy latacie w bardzo niskich temperaturach.
     

6. Zderzenie w czasie hamowania

 

Wyobraźcie sobie, że lecicie dronem z bardzo duża prędkością i nagle przed Wami pojawia się nieoczekiwanie przeszkoda. Nawet jeżeli natychmiast zatrzymacie drona, on mimo tego siłą rozpędu poleci jeszcze nieznacznie w przód. Przed takimi sytuacjami powinien uchronić nas system przedniej kamery, ale, jak już wspominaliśmy nie jest on bezwarunkowo aktywny, a do tego są obiekty, których nie będzie w stanie namierzyć. Jeżeli zatem lecicie wprost na przeszkodę i zwalniacie joystick centralnie przed nią, z bardzo dużym prawdopodobieństwem dojdzie w takiej sytuacji do zderzenia.

Pamiętajcie, że hamowanie drona wymaga czasu i zapasu miejsca, dobrze jest wobec tego zachowywać bezpieczną odległość od potencjalnych przeszkód.

 

7. Problem z omijaniem przeszkód poza zasięgiem wzroku.


 Kiedy latacie dronem na dużych odległościach, poza zasięgiem wzroku, musicie w stu procentach zdać się na podgląd kamery. Oczywiście w takiej sytuacji dron jest o wiele bardziej narażony na wypadki niż kiedy możemy go bezpośrednio obserwować.



 

Jeśli nie jesteście bardzo doświadczeni w lataniu, lepiej jest pozostać w bezpiecznej odległości od drona i cały czas mieć go na oku. Jeżeli już decydujecie się wypuścić go dalej, dobrze jest ustawić wysokość opcji Return to Home powyżej najwyższego obiektu w okolicy.

 

8. Szybki lot w tył


Mavic Pro nie posiada tylnego systemu wizyjnego, tak jak np. Phantom 4 Pro. W związku z tym, nie jesteśmy w stanie monitorować co znajduje się za naszym dronem. Przy locie w tył, zwłaszcza z dużą prędkością, jeżeli dodatkowo koncentrujemy się na ekranie naszego smartfona zamiast bezpośrednio obserwować drona, prawdopodobieństwo wypadku jest bardzo duże.



 
9. Latanie w pomieszczeniach


  

Wielu z nas zdarza się testować swoje drony w domu czy w mieszkaniu. Pamiętajmy jednak, że w zamkniętych pomieszczeniach sygnał GPS jest zbyt słaby, w związku z czym dronem trudno jest sterować. Nawet jeżeli aktywny jest system VPS,  bardzo często przez monochromatyczne podłogi system nie jest w stanie poprawnie funkcjonować i zapewnić pełnej stabilizacji. Poza tym jest jeszcze kwestia dywanów, które pochłaniają ultradźwięki, a drony DJI używają właśnie czujników ultradźwiękowych do stabilizacji.

Jeżeli jesteście doświadczonymi, wytrawnymi pilotami, możecie zaryzykować latanie w pomieszczeniu, jeśli jednak nie jesteście w stu procentach pewni swoich umiejętności, lepiej jest tego nie robić. Zamiast tego można poćwiczyć latanie w symulatorze lotu, dostępnym w aplikacji DJI GO, albo po prostu wyjść na zewnątrz i znaleźć odpowiednią, wystarczającą dużą i otwartą przestrzeń.

 

10. Nieoczekiwane sytuacje po uruchomieniu opcji Return to Home

Wielu użytkowników nie rozumie dokładnie w jaki sposób działa opcja RTH (powrót do domu). Zastanawiają się często dlaczego ich dron wylądował zamiast wracać do punktu startu, albo dlaczego wleciał w gałęzie drzew po uruchomieniu opcji Return to Home.  Po pierwsze, jeżeli uruchamiacie tę opcję w zasięgu 5-ciu metrów od miejsca startu, dron natychmiast wyląduje, nie wzbijając się do określonej wysokości RTH aby wrócić do punktu początkowego.

Jeżeli natomiast uruchamiacie RTH w odległości 5-20 m od miejsca startu i przedni system wizyjny jest aktywny, dron wzbije się na wysokość 10 m, jeżeli obecnie znajduje się niżej, po czym powróci do „domu”. Jeżeli dron znajduje się wyżej niż 10 m nad ziemią, powrót do miejsca startu odbędzie się na jego aktualnej wysokości. Tutaj warunkiem jest aktywny system wizyjny przedni. Jeżeli jest on wyłączony, zamiast wracać do punktu startu. dron automatycznie wyląduje w swojej aktualnej lokalizacji.
 
Jeśli dron znajduje się dalej niż 20 m od miejsca startu, w opcji RTH najpierw osiągnie on określoną wysokość, jeżeli aktualnie jest poniżej tej wartości. Wartość tę ustalamy sami w aplikacji DJI GO, najniższa z możliwych wynosi 20 m nad ziemią. Pamiętajcie, że powrót do miejsca startu możecie przerwać w każdym momencie, wystarczy wcisnąć przycisk pauzy na naszym kontrolerze. 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium