Od kilku lat w całej UE obowiązują te same przepisy dotyczące dronów i nie ma już różnicy między lataniem rekreacyjnym a profesjonalnym. Ważne jest, aby znać aktualne przepisy dotyczące dronów, aby uniknąć wysokich kar pieniężnych. W tym artykule piszemy o najważniejszych przepisach dotyczących dronów w 2022 roku.
Najważniejsze zasady dotyczące latania dronem 2022
Najważniejsze kwestie do zapamiętania:
- Przed lotem dronem o wadze powyżej 250 gramów należy zarejestrować się jako operator na stronie ULC.
- Trzeba przystąpić do testu on-line, przygotowanego przez ULC.
- Maksymalna wysokość lotu wynosi 120 metrów.
- Dron musi znajdować się w zasięgu wzroku pilota.
- Można latać wyłącznie w ciągu dnia.
- Nie wolno latać w strefie zakazu lotów.
- Nie wolno latać w pobliżu osób.
*Te zasady odnoszą się to do wszystkich dronów z kamerą. Jeśli Twój dron nie posiada kamery, drony powyżej 250g wagi będą wyłącznie potrzebowały rejestracji operatora.
Który certyfikat (A1-A3, A2) będzie Ci potrzebny?
Według aktualnych przepisów dotyczących dronów w 2022 roku, w przypadku wszystkich dronów o wadze powyżej 250g potrzebujesz europejskiego certyfikatu EU Drone Licence. Domyślnie latasz w kategorii otwartej. W tej sytuacji jeżeli Twój sprzęt nie przekracza 249 gramów, możesz swobodnie latać, bez konieczności rejestracji.
Unijny certyfikat składa się z dwóch części: certyfikat podstawowy i certyfikat uzupełniający. A1-A3 to certyfikat podstawowy. Jeśli latasz dronem powyżej 250 gramów, musisz uzyskać ten certyfikat. Natomiast A2 to certyfikat uzupełniający. Ten certyfikat pozwala na latanie w strefach mieszkalnych i na sterowanie cięższymi modelami.
Jakie są główne różnice pomiędzy tymi certyfikatami? Poniżej omówimy je szczegółowo.
Certyfikat podstawowy A1-A3
- Obowiązkowy dla dronów o masie od 250 gramów do 25 kilogramów
- Do 500 gramów można latać w miejscach dozwolonych
- Drony o wadze od 2 kg muszą zachować minimalną odległość 150 metrów od budynków
- Certyfikat wkrótce będzie obowiązkowy dla dronów od C1 do C4
Dodatkowy certyfikat A2
- Odpowiedni dla dronów o masie od 500 gramów do 2 kilogramów
- Dron musi znajdować się w odległości 50 metrów od osób nie biorących udziału w zdarzeniu
- Dopuszczalne jest latanie nad budynkami
- Wkrótce obowiązkowy dla dronów C2
Jak uzyskać unijny certyfikat?
Zgodnie z przepisami dotyczącymi dronów z 2022 r., zanim będziesz mógł latać dronem, musisz uzyskać unijny certyfikat. Mowa oczywiście o modelach o wadze od 250 gramów. Certyfikat można uzyskać w zatwierdzonym przez rząd centrum szkoleniowym dronów.
Musisz także przejść szkolenie i egzamin online w wybranym, certyfikowanym centrum szkoleniowym. Oto jak wygląda:
- Po złożeniu zamówienia na certyfikat otrzymasz e-mail z danymi do logowania do kursu i egzaminu.
- W większości punktów szkoleniowych otrzymasz kilka online lekcji- tekstów, zdjęć i objaśnień do przepisów, dotyczących dronów z 2022 roku.
- Po zapoznaniu się z materiałem kursu można przystąpić do egzaminu. Egzamin także odbywa się online. Egzamin można rozpocząć w dowolnym momencie i zdawać go bez ograniczeń.
- Po zdaniu egzaminu możesz ubiegać się o oficjalne zaświadczenie z RDW, zazwyczaj centra szkoleniowe pomagają w tym procesie.
- Oficjalny certyfikat EU Drone otrzymasz pocztą elektroniczną natychmiast po złożeniu wniosku. Możesz wydrukować ten certyfikat lub zabrać go ze sobą w formie cyfrowej na swoim telefonie lub tablecie. Uzyskałeś oficjalny certyfikat zgodnie z europejskimi przepisami dotyczącymi dronów 2022.
Jak zarejestrować się jako pilot?
Po uzyskaniu unijnego certyfikatu możesz zarejestrować się jako pilot drona. Otrzymasz wtedy numer operatora. Możesz zarejestrować się jako pilot drona w swoim lokalnym urzędzie. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy mieszkasz w kraju europejskim.
Jakie są strefy zakazu lotów w Europie w 2022 roku?
Strefy zakazu lotów obejmują obszary wokół lotnisk, baz wojskowych lub innych obszarów chronionych, gdzie latanie dronem jest zabronione zgodnie z przepisami dotyczącymi dronów z 2022 roku. Latanie w tych strefach może skutkować wysokimi karami pieniężnymi. Dlatego przed startem zawsze sprawdź, czy w obszarze, w którym zamierzasz latać, znajduje się aktywna strefa zakazu lotów.