Teraz w FlyStore.pl  RATY 0%  tylko do 30.06.24! Sprawdź szczegóły 

Blog wpisy

Pokaż wszystko

Klasy dronów w 2024

Klasy dronów w 2024

Od początku 2024 roku każdy nowy model drona wprowadzany na rynek europejski musi posiadać etykietę CE z następującym oznaczeniem klasy: C0, C1, C2, C3, C4, C5 lub C6. Nie oznacza to jednak, że z półek sklepowych znikają wszystkie produkty bez takiego oznaczenia. Drony wprowadzone na rynek przed 1.01.2024 r. wciąż mogą być sprzedawane jako tzw. „legacy drones”, ale możliwości ich użytkowania zostały przez prawo ograniczone. Jak się w tym wszystkim połapać i co znaczą poszczególne klasy dronów C0-C6? – wyjaśniamy w niniejszym artykule.

Jakiego drona kupić w 2024?

Jakiego drona kupić w 2024?

Rynek dronów rozwija się bardzo szybko. Każdego roku pojawiają się nowe konstrukcje, które są szybsze, lżejsze, wytrzymalsze, cichsze i oferują jeszcze więcej. W rezultacie nowe modele zazwyczaj detronizują dotychczasowych liderów - dokładnie tak, jak ma to miejsce co roku w przypadku serii Mini od DJI. 

W tym artykule przedstawimy te modele, które naszym zdaniem są najlepszym wyborem w 2024r.

DJI Mini 4 Pro - czy to naprawdę rewolucja? [recenzja]

DJI Mini 4 Pro - czy to naprawdę rewolucja? [recenzja]

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że DJI potrafi zaskoczyć. 

Od premiery Mavic Mini w 2019 roku, producent z Shenzhen kilkukrotnie pokazał co potrafi wprowadzając coraz lepsze kamery, nowe funkcje, rozszerzone możliwości oraz oferując dłuższy czas lotu w ramach kolejnych generacji dronów z serii mini. 

Czy jednak utrzymał ten trend wraz z głośną premierą DJI Mini 4 Pro?

Szczegółowa recenzja DJI Air 3 (ze śledzeniem sportowym!)

Szczegółowa recenzja DJI Air 3 (ze śledzeniem sportowym!)

DJI ogłosiło i wypuściło DJI Air 3, następcę Air 2S i "środkowe dziecko" podstawowej linii DJI serii 3. Dron ten ma plasować się poniżej Mavic 3 Pro pod względem ceny/funkcjonalności, a jednocześnie być wyższej klasy niż Mini 3 Pro. W ten sposób zawiera zdecydowaną większość funkcji serii Mavic 3, będąc jednocześnie w dużej mierze krokiem naprzód w mniejszych funkcjach w porównaniu do Mini 3 Pro. Innymi słowy, tworzy to skomplikowane drzewo decyzji zakupowych.

Recenzja DJI Mini 3 Pro

Recenzja DJI Mini 3 Pro

DJI Mini 3 Pro to ulepszenie serii Mini i najlepszy kompaktowy dron, jakiego możesz teraz kupić. Dzięki większej matrycy, wbudowanemu czujnikowi unikania przeszkód i inteligentnym trybom lotu, ma on parametry dronów o większych rozmiarach.

DJI Care

DJI Care - jak skorzystać z ubezpieczenia?

DJI Care Refresh to specjalne ubezpieczenie przeznaczone dla produktów DJI. Koszty tego ubezpieczenia są pokrywane przez firmę ubezpieczeniową współpracującą z producentem DJI. Ubezpieczenie to można nabyć w autoryzowanych sklepach DJI, również na naszej stronie. 

Najlepsze drony do wędrówek z plecakiem i do biwakowania

Najlepsze drony do wędrówek z plecakiem i do biwakowania

Niewiele rzeczy w życiu jest bardziej satysfakcjonujących niż odkrywanie świata pieszo podczas wędrówek z plecakiem lub biwakowania.

Po wielu doświadczeniach na świeżym powietrzu bez kamery, zdecydowałeś się zainwestować w drona. Musi on być przenośny, lekki, wytrzymały i gotowy do podróży.

raty 0% w sklepie flystore

DroneRadar nie działa. Jak zgłaszać loty dronem? 4
DroneRadar nie działa. Jak zgłaszać loty dronem?

DroneRadar nie działa. Jak zgłaszać loty dronem?

Jeszcze niedawno mieliśmy niemały powód do dumy. Praktycznie każdy, kto próbował swoich sił latając dronem w innych krajach Unii Europejskiej, chwalił nasze, polskie rozwiązanie w postaci aplikacji DroneRadar.

Zdaniem wielu, było to najlepsze rozwiązanie, z jakim mieli do czynienia. Dodatkowo w 2017 r. aplikacja została zwycięzcą europejskiego konkursu Drone Hero, w kategorii High Potential.

Prosta i przejrzysta aplikacja na telefon nie tylko pozwalała łatwo zgłaszać zamiar wykonywania lotów bezzałogowymi statkami powietrznymi (BSP), ale dodatkowo pozwalała na sprawdzenie w jakiej strefie się znajdujemy, jakie obowiązują ograniczenia, czy i jakie BSP znajdują się w okolicznej przestrzeni powietrznej itd.

Ponadto, DroneRadar umożliwiał dwukierunkową komunikację - czyt. zarówno zgłoszenie zamiaru lotu, jak i uzyskanie pozwolenia. 

Mieliśmy nie tylko wyjątkowe rozwiązania, ale także realny wpływ na kształtowanie standardów bezpieczeństwa lotów bezzałogowych w UE. 

Jednak wiele wskazuje, że to już przeszłość…

 

 

Dlaczego DroneRadar nie działa?


 

27 września 2023 r. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej pozbawiła nas wszelkich złudzeń. Aplikacja DroneRadar przestała działać, a ze względu na brak porozumienia PAŻP ogłosiła, że jej funkcjonalność nie zostanie przywrócona. 

Oznacza to koniec DroneRadar. Przyczyny właściciel aplikacji wyjaśnił w swoim oświadczeniu, jednak najważniejsze z nich to brak finansowania projektu przez PAŻP i brak współpracy ze strony Agencji.

Taka postać rzeczy doprowadziła do wyłączenia aplikacji, a w głowach wszystkich pilotów BSP w Polsce pojawiło się trudne pytanie: “i co teraz?”

Jak zgłaszać loty?


 

1. Zarejestruj się w systemie

Już dzień po oficjalnym komunikacie dotyczącym wycofania DroneRadar, PAŻP ogłosiła nowy system zgłaszania lotów poprzez witrynę https://checkin.pansa.pl/.


Podobnie jak miało to miejsce wcześniej, żeby móc obsługiwać bezzałogowe statki powietrzne, jakimi są drony, należy wcześniej zarejestrować się jako pilot na stronie https://drony.ulc.gov.pl/, założyć profil operatora, profil pilota i umieścić numer operatora na dronie.

Więcej o tym jak się zarejestrować i jakich uprawnień potrzebujesz, przeczytasz tutaj.

Żeby zgłaszać loty BSP na wskazanej przez PAŻP stronie https://checkin.pansa.pl/, na niej także trzeba się zarejestrować.

Będą do tego potrzebne: 

  • Imię pilota
  • Nazwisko pilota
  • Numer identyfikacyjny pilota (ID pilota)
  • Numer identyfikacyjny operatora (ID operatora)
  • Numer telefonu - konieczny do potwierdzenia rejestracji


Sporo wątpliwości budzi tutaj ID pilota i ID operatora. Oba numery identyfikacyjne znajdziesz po zalogowaniu się na stronie https://drony.ulc.gov.pl/ .

Po uzupełnieniu wszystkich wymaganych danych, wystarczy przejść dalej oraz wpisać kod przesłany SMS-em na podany wcześniej numer telefonu. 

Ważne - do poprawnego działania witryny konieczne jest udzielenie zgodny na dostęp przeglądarki do informacji o Twojej lokalizacji.

 

2. Wprowadź dane lotu 

Po zalogowaniu naszym oczom ukazuje się szczegółowa mapa różnych stref w przestrzeni powietrznej, z naszą lokalizacją oznaczoną niebieską kropką. 

 


Żeby zgłosić lot, trzeba wprowadzić jego dane. W tym celu, wystarczy kliknąć w dowolny z dwóch przycisków w polu w prawym górnym rogu ekranu (jeden przycisk wyświetla wagę BSP, np. “200 g”, drugi nazwę kategorii, np. “otwarta”) aby otworzyć formularz danych lotu. 

Do prawidłowej weryfikacji stref i wynikających z nich ograniczeń, konieczne jest uzupełnienie danych zgodnych z aktualnym stanem.

W tym celu, wypełniamy następujące pola: 


Promień rejonu lotu

To, jak sama nazwa wskazuje, promień określający obszar, w którym odbywać się będzie lot. Początek promienia to lokalizacja pilota. Należy pamiętać, że check-in można zgłosić tylko w miejscu, w którym się znajdujemy, co aplikacja określa na podstawie współrzędnych GPS. 


Maksymalna wysokość lotu

W tym polu określamy, jak wysoko chcemy wznieść się nad poziom terenu. W zależności od strefy, wyższa wysokość może oznaczać konieczność spełnienia dodatkowych wymogów. 


Czas trwania lotu

Wyrażony w minutach, deklarowany czas lotu. To bardzo ważna informacja, dzięki której inni użytkownicy wiedzą, kiedy dokładnie przestrzeń powietrzna w określonym obszarze będzie “wolna”.


Masa BSP

To parametr, który ma ogromny wpływ na ograniczenia wynikające ze strefy, w której się znajdujemy. Należy podać dokładną wagę drona wyrażoną w gramach. 


Typ lotu

W tym polu wybieramy, czy planowany lot będzie realizowany w zasięgu (VLOS), czy poza zasięgiem wzroku (BVLOS) operatora. 


Kategoria lotu

W tym miejscu wskazujemy, czy planowany lot będzie realizowany w kategorii otwartej, szczególnej, czy certyfikowanej.


Podkategoria lotu

Wskazujemy wynikającą z przepisów podkategorię lotu, jak np. A1, A2 lub A3 dla kategorii otwartej, lub wybrany scenariusz standardowy NSTS dla kategorii szczególnej.

Maksymalne możliwe do zadeklarowania wartości pól wynikają z wybranej kategorii i podkategorii.

3. Sprawdź wymagania strefy

Kolejnym krokiem po wprowadzeniu i zapisaniu wszystkich danych lotu, jest sprawdzenie wymagań lokalnej strefy geograficznej. 

Wystarczy kliknąć w przycisk “check-in”, a witryna na podstawie deklarowanej wysokości lotu, wagi BSP, wskazanej kategorii i podkategorii oraz współrzędnych GPS automatycznie wskaże obowiązujące nas ograniczenia i dodatkowe wymagania. 

 

W zależności od strefy, mogą być konieczne dodatkowe działania:

 

Wymagany kontakt z wieżą

Pojawienie się takiej ikony oznacza, że konieczny jest kontakt z wieżą. Podczas rozmowy operator poprosi o podanie nazwy strefy w której chcemy przeprowadzić lot oraz zapyta o to jak długo i na jakiej wysokości ma się on odbywać. Może także poprosić o podanie danych kontaktowych, żeby móc komunikować się z pilotem w sytuacji awaryjnej oraz nazwiska, żeby odnaleźć plan misji w systemie. 


Wymagany plan misji

Pojawienie się takiej informacji oznacza, że zgłoszony przez nas plan lotu wymaga przedstawienia zaakceptowanego planu misji stworzonego w serwisie PansaUTM.

Więcej o tym, jak stworzyć plan misji w PansaUTM przeczytasz w dalszej części artykułu.

4. Rozpocznij check-in

Nowy system nie posiada interfejsu komunikacji dwukierunkowej. Oznacza to, że nie otrzymasz informacji o zatwierdzeniu check-inu i wydaniu pozwolenia na lot. Dlatego tak ważne jest przestrzeganie wytycznych i realizowanie wszystkich wymaganych w danej strefie kroków, jak kontakt z wieżą i zaakceptowany plan misji. 

Jeżeli wszystkie warunki wskazane przez witrynę zostały spełnione, możesz rozpocząć check-in. W tym celu kliknij przycisk “Akceptacja”, a następnie przycisk “START”.

Na ekranie pojawi się zegar odliczający czas do końca check-inu. W tym czasie możesz bezpiecznie wykonywać operacje BSP, w zadeklarowanym obszarze i do wskazanej w zgłoszeniu wysokości. 

Na mapie pojawi się niewielka ikona drona, która będzie widoczna dla wszystkich użytkowników aplikacji i poinformuje ich o tym, że we wskazanej przestrzeni powietrznej może znajdować się Twój dron.

Pamiętaj, że załogowe statki powietrzne zawsze mają pierwszeństwo przed BSP i zawsze przestrzegaj obowiązujących przepisów!

 

5. Zakończ lot

Kiedy zadeklarowany przez Ciebie czas lotu dobiegnie końca, wyląduj dronem w bezpiecznym miejscu i zakończ check in naciskając przycisk “STOP”.

Na ekranie pojawi się wówczas także przycisk “RESET” przy pomocy którego możesz wyczyścić wprowadzone wcześniej dane i rozpocząć procedurę check-in’u od nowa. 

 

Jak stworzyć plan lotu w PansaUTM?


Jak wspominaliśmy wcześniej, w niektórych przypadkach może być konieczne posiadanie akceptacji stworzonej wcześniej misji w PansaUTM.

Może to wynikać z ograniczeń w konkretnej strefie geograficznej, zbyt wysokiej deklarowanej wysokości lotu itp.

Jak korzystać z https://utm.pansa.pl/#/login? Wyjaśniamy poniżej:

 

1. Rejestracja w PansaUTM

Pierwszym krokiem, podobnie jak w przypadku witryny, na której wykonujemy check-in, jest rejestracja. 

Na początku wprowadź swój adres e-mail i ustal hasło. Musi ono zawierać co najmniej 8 znaków, jedną literę, jedną cyfrę i jeden znak specjalny.

Po kliknięciu “Rejestracja”, na wskazany adres e-mail zostanie przesłany link weryfikacyjny. 


2. Uzupełnienie profilu PansaUTM

Po weryfikacji, konieczne jest uzupełnienie konta. 


Na początek podstawowe dane

Uzupełnij  imię, nazwisko i wybierz nazwę użytkownika.
Po wprowadzeniu danych i kliknięciu “zapisz”, aplikacja sama zaproponuje Ci callsign, czyli “nick” będący Twoim znakiem rozpoznawczym dla realizowanych misji i przypisanych do Twojego konta BSP.

Na jego podstawie Służby Kontroli Ruchu Lotniczego będą mogły Cię zidentyfikować, jeżeli zajdzie taka potrzeba.

Uwaga - callsign może zostać zmieniony tylko wtedy, kiedy zmieni się Twoje nazwisko lub imię.

W kolejnym kroku dodaj i zweryfikuj swój numer telefonu. 


Certyfikaty

W kolejnym kroku konieczne jest uzupełnienie zakładki “Certyfikaty”. 

Są to UAS_OPERATOR_ID - czyli certyfikat operatora oraz UAS_PILOT_ID - czyli certyfikat pilota. 

 

W obu przypadkach konieczne jest podanie numeru i daty ważności certyfikatu. Te informacje znajdziesz logując się na swoje konto na stronie https://drony.ulc.gov.pl/login

Ważne! W załączniku konieczne jest przesłanie zrzutu ekranu odpowiednio profilu operatora i profilu pilota. PansaUTM nie akceptuje przesłanych w PDF certyfikatów do wydrukowania. 

Po uzupełnieniu wszystkich wymaganych pól i dodaniu załączników, zapisujemy i czekamy na zatwierdzenie. 

 

Drony

Kolejnym krokiem na drodze do kompletnego profilu w aplikacji PansaUTM jest uzupełnienie zakładki “Drony”

 

W przypadku seryjnie produkowanych dronów, jak DJI MINI 4 PRO, wystarczy wybrać odpowiednie urządzenie z listy, a większość danych zostanie wypełniona automatycznie. 
Następnie konieczne będzie podanie numeru seryjnego BSP oraz wykonanie zdjęcia potwierdzającego jego autentyczność. 

Podobnie jak w przypadku zakładki “Certyfikaty”, po uzupełnieniu wszystkich wymaganych pól, zapisujemy dodanego drona i czekamy na jego weryfikację.

3. Tworzenie misji w PansaUTM

Kiedy profil jest kompletny, certyfikaty i drony zostały zatwierdzone, możemy przejść do planowania misji.

UWAGA! Konieczne jest przesłanie misji co najmniej 24 godziny przed rozpoczęciem lotu dla lotów w zasięgu wzroku i aż 3 dni wcześniej dla lotów BVLOS!

Aby utworzyć misję, wchodzimy w zakładkę “Misje”, wybieramy “Utwórz” i wypełniamy wymagane pola, jak: 


Nazwa

Wybieramy dowolną, wybraną przez siebie nazwę dla misji.


Typ

Oznaczamy typ misji - VLOS, jeżeli lot planujemy realizować w zasięgu wzroku, BVLOS poza zasięgiem wzroku. 


Start, czas trwania i koniec misji

Możliwie precyzyjnie oznaczamy ramy czasowe planowanego lotu BSP. Nie może on trwać dłużej niż jeden dzień (24h). 


Krótki opis

To miejsce na przekazanie dodatkowych informacji, jak na przykład opis misji, informacje o załączonych zgodach, informacje o wysokości “Lot do [ilość metrów] m AGL” lub np „Lot zgodny ze scenariuszem standardowym NSTS-4”.


W przypadku lotów BVLOS, czyli przeprowadzanych poza zasięgiem wzroku operatora, PansaUTM wymaga przedstawienia w krótkim opisie bardzo konkretnych informacji.


Należy wówczas wskazać m.in. wg. którego krajowego scenariusza standardowego ma być wykonywany lot, określić jego obszar podając współrzędne i promień okręgu, przesyłać numer telefonu, numer operatora i przybliżone czasy lotów w przypadku operacji trwających kilka dni. 

Dokładne wytyczne Pansa znajdziesz tutaj.


Kategoria lotu

Określ, czy zamierzasz wykonywać lot w kategorii otwartej, szczególnej czy certyfikowanej. Dla lotów poza zasięgiem wzroku operatora (BVLOS), konieczne jest wskazanie podstawy, jak np. scenariusz NSTS, zgoda prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego lub certyfikat operatora lekkich systemów bezzałogowych statków powietrznych LUC.


Statki powietrzne

Wybieramy z listy ten BSP, którym mamy zamiar wykonywać dany lot.

Obserwatorzy i załączniki

W tym polu możemy wskazać dane ew. obserwatorów lub dodać załączniki, jak np. zgoda na wykonywanie lotów na terenie lotniska.

4. Rysowanie misji

Po wypełnieniu wszystkich danych, musimy wskazać (narysować) obszar w którym ma się odbywać nasza misja.


PROtip na początek - warto wyłączyć widok stref, żeby łatwiej zlokalizować obszar w którym zamierzamy latać 😉

 

Włączony widok stref

Wyłączony widok stref

 


Samo rysowanie misji, ujmując rzecz delikatnie, wymaga odrobiny wprawy, ale nie poddawaj się!


Wybierz najwygodniejszy sposób - może być to trasa przelotu, którą wyznaczysz linią, okrąg, elipsa, czy nawet dowolnie narysowany wielokąt. 

 



Pamiętaj:

PansaUTM zaleca, żeby  jednorazowo planować maksymalnie 3 rejony lotu w ramach jednego planu lotu. Jeżeli więc Twoja misja zakłada operacje w różnych lokalizacjach oddalonych od siebie, może być konieczne utworzenie kilku osobnych misji. 

Po wyznaczeniu obszaru lotu, korzystając z suwaka po prawej stronie określ maksymalną wysokość lotu.

Kiedy osiągniesz planowany rezultat, upewnij się, że planowany lot nie znajduje się w strefie zakazu lotów, ani innych stref wymagających uzyskania i przesłania stosownych pozwoleń.

Kliknij “zapisz”.

5. Weryfikacja misji

Samo przesłanie planu misji to nie wszystko. Musisz poczekać na jej akceptację. Informację o akceptacji lub odrzuceniu planu misji oraz ewentualne komentarze znajdziesz w zakładce “Misje”

Kiedy misja zostanie zaakceptowana, wystarczy skopiować jej numer do odpowiedniego pola przy składaniu check-inu i cieszyć się lotem! 

Podsumowanie

Być może łapiesz się w tym momencie za głowę i myślisz: Jejku! Jakie to skomplikowane! Ale nie martw się! Wykonuj kroki po kolei i dokładnie czytaj informacje wyświetlone na ekranie, a na pewno bez problemu zrealizujesz nawet najbardziej wymagające misje.

Warte uwagi są także instrukcje przygotowane przez Checkin Pansa oraz PansaUTM, które znajdziesz poniżej:

Instrukcja Checkin Pansa: https://checkin.pansa.pl/manual.pdf 

Instrukcja PansaUTM: https://www.pansa.pl/jak-korzystac-z-pansautm/

Masz jakieś uwagi? Uważasz, że brakuje jakiejś ważnej informacji? A może artykuł po prostu Ci się podobał? 

 

Daj nam znać w komentarzu lub napisz do nas na: sklep@flystore.pl

Pssst…. A gdyby tak polatać bez zgłaszania lotów?

Nigdy, przenigdy nie lekceważ procedur i przepisów obowiązujących w ruchu lotniczym! 

 

Nie zgłaszając lotu, nie tylko ryzykujesz odpowiedzialność karną w postaci grzywny, mandatu, czy nawet pozbawienia wolności, ale przede wszystkim stwarzasz ogromne zagrożenie dla zdrowia, życia i mienia! 

 

Wykonywanie niezarejestrowanych operacji BSP może na przykład utrudnić lub uniemożliwić bezpieczne wykonywanie akcji ratunkowej z udziałem Lotniczego Pogotowia Ratunkowego!

 

Pamiętaj! Zawsze lataj bezpiecznie!

Komentarze do wpisu (4)

Jan Miś
14 grudnia 2023

A było tak dobrze i jak zwykle w naszej polskiej czarnej dupie coś poszło nie tak

Józef Maj
5 stycznia 2024

Do Jan Miś - Nic dodać, nic ująć. Urzędasy górą.

Krzysztof Kolump ;)
25 kwietnia 2024

Obowiązek zgłaszania lotów w kategoriach otwartych jest wymysłem polskich urzędników który zrodził się zapewne wtedy gdy trzeba było namierzyć gościa który sfilmował protesty kobiet, co umożliwiło policzenie uczestników. Na stonach easa.europa.eu w liscie obowiązków operatora drona w kategorii otwartej nie ma nic o zgłaszaniu lotów. Europejscy socjaliści wspierają oburzającą wolnośc jednostki? Takie zasady (zgłaszanie każdego lotu nawet w A1) są poza Polską tylko w monarchiach i tym podobnych tworach państwowych.

Damian P.
22 maja 2024

Wiem ze szkolenia ile ten człowiek co stworzył DronRadar poświęcił czasu, sił i pieniędzy (nawet samochody posprzedawał), aby tylko wprowadzić tą aplikację (bezpłatną). Okazała się chyba za dobra. Bo jak widać przejęto pomysł. Nie znam dalej historii, mam nadzieję, że coś będzie miał z tego za pierwotny pomysł i energię, którą włożył w rozreklamowanie tego.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium